תפריט
לא נמצאו מוצרים בסל.

מדרסים – שאלות ותשובות

השאירו פרטים ואחזור אליכם בבהקדם

המדרס הינו החלק הפנימי במבנה הנעל (insole) והוא החלק שבא במגע ראשוני עם כף הרגל. למדרס חשיבות רבה במתן תמיכה לקשתות כף הרגל והוא נותן מענה במקרים של עיוותים מבניים והפחתת לחצים באזורים נבחרים בכף הרגל. המדרס עשוי מחומרים בולמי זעזועים בדרגות שונות ובהתאם לפתולוגיה של המטופל. תפקידו העיקרי של המדרס הוא פיזור משקל הגוף בצורה מאוזנת בכף הרגל, הבאת מנח כף הרגל למנח תקין ולאפשר לקשת כף הרגל לבלום זעזועים בצורה תקינה.
אחת הבעיות המרכזיות של כ-75% מהאוכלוסיה הינה קריסה פנימה של כפות הרגליים וקשת מדיאלית נמוכה. שתי הבעיות המרכזיות הללו אחראיות לתחלואה וכאב רבים.
קשת נמוכה אחראית על בלימת זעזועים לקויה ולגרימת כאב גב תחתון ומפרקי ירך. קריסה פנימה יוצרת לחץ וכאב במפרקי הברך ומפרקי הירך.
מתוך כך נוצר הצורך למצוא פתרון לתיקון ליקויים מבניים בכפות הרגליים.
בהמשך כמענה לטיפול בקטיעות חלקיות בכף הרגל, כיבים ולחצים לא שיווניים הגורמים לחיכוך יתר ויבלות.

היסטוריית ההנעלה הינה בת אלפי שנים – עוד מתקופת התנ”ך. רק בשנת 1800 בערך החלו לנעול נעליים תוך התייחסות למבנה כף הרגל או נכון יותר לומר למבנה רגל שמאלית וימינית. עד לאותה התקופה מבנה הנעליים היה זהה לחלוטין. מדרסים לתיקון עוויתות והפרשי גבהים ניתן למצוא מסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.
בתחילת המאה ה-20 (1905) הוצג בבוסטון לראשונה על ידי Royal Whitman, 1857–1946 זוג המדרסים הראשון העשויים מרפידות עור המצפות לוחית מתכת שמטרתה הגבהת הקשת המרכזית של כף הרגל.
את מדרס הנוחות המודרני הראשון המציא בחור בשם צ’אק טיילור – ממציא נעלי האול-סטאר. נעלי הכדורסל הראשונות שהכילו שילוב של בד קנבס דו שכבתי וסוליית גומי עם עקב גבוה לבלימת זעזועים עם מדרס נוחות. זה קרה בשנת 1917.

המדרסים כמו גם ההנעלה עברו תהפוכות רבות בעקבות התפתחות התעשייה והשימוש בחשמל שאפשר עיבוד של חומרים מורכבים ועמידים לאורך זמן וקלי משקל.
המדרסים הראשונים כפי שהוזכר, היו עשויים מעור עם לוחית מתכת. רמת הדיוק וההתאמה למבנה כף הרגל היו לקויים והמדרסים עצמם היו מגושמים וכבדים.
פיתוחים בתעשיית הפלסטיק אפשרו ייצור של מדרסים מותאמים עם רמת דיוק טובה יותר ועם משקל קל יותר באמצע המאה ה-20.
בהמשך ועד היום מככבת שיטת ההטבעה בגבס והשימוש בחומר מוקצף להכנת המדרס. החומר המוקצף הינו קל משקל, עמיד וחזק וניתן לעיצוב בצורה נוחה.
בשיטת הגבס, נלקחת הטבעת מבנה כף הרגל כשהמטרה היא להביא את הרגל למנח תקין שאינו קורס ולאפשר בלימת זעזועים תקינה. במקרים מורכבים יותר, הפחתת לחצים מנקודות מסוימות (כיבים ופצעי לחץ, קטיעות אצבעות) או הגבהה במקרים של חוסר איזון בין אורכי הרגליים או האגן.
לשיטה זו מספר טכניקות, חלק מבונה המדרסים מעדיפים לקחת את ההטבעה ללא נשיאת משקל כשף הרגל במנח ניטרלי וחלקם מעדיפים בעמידה – מכיוון שרוב המצוקות הן בעמידה ורק בעמידה משתקפת הבעיה וחוסר האיזון המבני.
לשיטה זו לא מעט חסרונות על אף שהיא עדיין המובילה כיום בשוק. המדרסים המיוצרים בשיטה זו הינם מגושמים, גורמים לשינוי במבנה כל נעל מודרנית – מרחיבים ומאריכים את מידותיה. מגביהים את העקב, מה שמקצר את גיד האכילס ובעצם מנציח את מנגנון הקריסה פנימה של כף הרגל.
כיום ישנו זרם חדש ופיתוחים מתקדמים של מדרסים אשר מאפשרים תנועתיות לקשת כף הרגל תוך כדי תיקון הקריסה , מה שהופך את כל מבנה כף הרגל לבולם זעזועים.
הטכניקות החדשות שקיימות כיום מאפשרות סריקה ובדיקה ממוחשבים אשר נותנים תמונה ברורה למצב היציבה וייצור של המדרסים במקום על גבי כף הרגל, ללא המתנה כלל. היתרון האדיר של מדרס המיוצר על גבי כף הרגל ולא על גבי תבנית גבס של מודל כף רגל לא דינאמי הינו עצום.
המדרסים המודרניים מותאמים על פי רמת הפעילות של האדם, משקל גופו וכמובן הבעיה ממנה הוא סובל.
הדינמיות שמתאפשרת בקשת כף הרגל מחקה בעצם את הפעולה הטבעית שקשת כף הרגל אמורה לבצע תוך תמיכה וסיוע של המדרס. דבר זה מאפשר סטימולציה- גירוי שרירי אשר מייעל את החזר וזרימת הדם מכפות הרגליים כלפי מעלה. מפחיתם משמעותית עייפות וכאב לאורך זמן והתארגנות של מבנה שרירי השלד בצורה יעילה.

כפי שהוזכר ל 75% מהאוכלוסיה ישנם בעיות מבניות בכפות הרגליים. עם זאת ומניסיון רוב האנשים אינם מודעים לצורך במדרסים מכיוון שאינם יודעים לזהות שמקור כאב הגב שלהם ומפרקי הירך נובע ממבנה הליכה וכף רגל לקויים. מרבית האנשים מגיעים כאשר ישנו כאב בכף הרגל עצמה או כאשר אורטופד מפנה בשל בעיות ברכיים. חשוב לדעת, שעיקר הכאב ממבנה לקוי מתבטא בכאב גב. לפני כשנתיים הוכיח מחקר פינלנדי שנעילת לסתות אף היא מתרחשת כחלק ממנגנון לקוי של בלימת זעזועים בקשתות כף הרגל.

מדרסים אינם מתאימים לילדים מתחת לגיל 9 אך חשוב לעקוב התפתחותית, לעיתים ניתן לעשות גם לילדים מתחת לגיל זה או לא לעשות לילד מעל גיל זה. הכל תלוי התפתחות גופנית ופתולוגית. ישנם מקרים מסוימים של עוויתות קשות מאוד שלא מאפשרות הכנת מדרסים.

ראשית יש לגשת לבעל מקצוע שמכיר היטב את אופן תפקודו של גוף האדם ומערכת התנועה מלבד הכשרתו בהכנת מדרסים. יש לוודא המלצות מאנשים שטופלו על ידו.
לא להתפתות למדרסים בעלי תוקף של 3-5-10 שנים ולשלם אלפי שקלים! אין דבר כזה מדרס שטוב לתקופת זמן כל כך ארוכה. מבנה כף הרגל שלנו משתנה משנה לשנה ובכל שנה יש לבצע בדיקה והתאמה בהתאם לשינויים.
לא להתפתות למדרסים עם שמות מפוצצים כמו “מדרסים ביו-מכניים”. אופן הייצור של מדרסים אלו שעלותם מתחילה ב 1200 ₪ ועד 3000 ₪ אינה שונה מאלו שעלותם 300 ₪. מה שמשתנה הוא הציפויים (הלא יקרים) ולא המבנה.
המונח “ביו-מכני” נלקח מעולם הפרוטזות באורטופדיה ומסמל שימוש במנופים ומפרקים – דבר שאינו קיים במדרסים. זהו לכל היותר שם מסחרי ותו לא.
יש לוודא שניתן לבצע שינויים במדרס בתקופת ההסתגלות שנמשכת בין שבועיים לשלושה חודשים.
אפשר גם לקחת בחשבון השתתפות והסדר של קופות החולים וחברות הביטוח במימון המדרסים.

 

 

6.      כיצד בוחרים את המדרס הנכון? למה לשים לב בתהליך הבחירה?

ראשית יש לגשת לבעל מקצוע שמכיר היטב את אופן תפקודו של גוף האדם ומערכת התנועה מלבד הכשרתו בהכנת מדרסים. יש לוודא המלצות מאנשים שטופלו על ידו.
–          לא להתפתות למדרסים בעלי תוקף של 3-5-10 שנים ולשלם אלפי שקלים! אין דבר כזה מדרס שטוב לתקופת זמן כל כך ארוכה. מבנה כף הרגל שלנו משתנה משנה לשנה ובכל שנה יש לבצע בדיקה והתאמה בהתאם לשינויים.
–          לא להתפתות למדרסים עם שמות מפוצצים כמו “מדרסים ביו-מכניים”. אופן הייצור של מדרסים אלו שעלותם מתחילה ב 1200 ₪ ועד 3000 ₪ אינה שונה מאלו שעלותם 300 ₪. מה שמשתנה הוא הציפויים (הלא יקרים) ולא המבנה.
המונח “ביו-מכני” נלקח מעולם הפרוטזות באורטופדיה ומסמל שימוש במנופים ומפרקים – דבר שאינו קיים במדרסים. זהו לכל היותר שם מסחרי ותו לא.
–          יש לוודא שניתן לבצע שינויים במדרס בתקופת ההסתגלות שנמשכת בין שבועיים לשלושה חודשים.
–          אפשר גם לקחת בחשבון השתתפות והסדר של קופות החולים וחברות הביטוח במימון המדרסים.

דילוג לתוכן