תפריט
לא נמצאו מוצרים בסל.

שיטות טיפול בפיזיותרפיה

השאירו פרטים ואחזור אליכם בבהקדם

טיפול בחום הטיפול בחום כולל את כל האמצעים המעלים את חום הגוף. חימום הגוף עשוי להיות כללי, ע”י אמבטיה חמה או סאונה והוא יכול להיות גם מקומי. ברב והמקרים הטיפול הרפואי בחום הוא טיפול מקומי ברקמה פגועה.
ההשפעות הפיזיולוגיות לטיפול בחום הן:
• הרחבת כלי דם
• הפחתת עוצמת הכאב
• הקטנת המתח השריר – עווית שרירית (muscle spasm)
• הגברת חילוף חומרים
• נטייה להגברת נפיחות
• הפחתת הנוקשות המפרקית
• הגברת האלסטיות של רקמות החיבור
הטיפול בחום כולל שני סוגים עיקריים:
1. חום שטחי – מחמם את הרקמות רק עד לעומק של שלושה ס”מ.
2. חום עמוק – משלושה ס”מ והלאה.
האמצעים המשמשים לחימום שטחי הם:

  1. אמבטיית מערבולת (whirlpool) – מכל מלא מים ובו מנוע המזרים סילון מים (מעין ג’קוזי) שגורם לעיסוי תת-מימי.
  2. רטיות חמות (hot packs) – כריות המלאות בחומר האוגר חום והמחוממות ע”י מכל מים חמים או מיקרוגל (כריות סובה). החום הנפלט מהרטיות המחוממות במים הוא חום לח ואילו הרטיות המחוממות במיקרוגל פולטות חום יבש. הרטיות שומרות על חומן במשך 15-20 דק’.
  3. פרפין- סוג של שמן חם, המתקשה בשעת חשיפתו לאוויר ויוצר כיסוי היקפי לאיבר הטבול בו.
  4. אבני בזלת חמות – האמצעי העתיק ביותר לחימום מקומי. מחממים חלוקי בזלת בתוך מכל מים חמים, האבנים המכילות מינרלים טבעיים רבים סופחים לתוכן את החום ובמגע עם העור מקרינות לתוכו את החום האגור בתוכן.
  5. חום מקרין (radiant heat) – מכשיר המקרין גלים אלקטרו-מגנטיים בטווח האינפרה-אדום והאור הנראה.

האמצעים המשמשים לחימום עמוק הם:

  1. גלים קצרים (short wave diathermy) – מכשיר המייצר שדה אלקטרו-סטטי, או שדה אלקטרו-מגנטי המשתנה בתדירות שלMHZ 27.12 . שדות אלו גורמים לחימום כל גוף מוליך הנמצא בתוכם. גלים קצרים שימושיים בעיקר לטיפול במקרים כרוניים שבהם יש צורך לשפר את גמישות רקמות החיבור ולהפחית כאבים.
  2. אולטרה סאונד – מכשיר המשדר גל על-קולי בתדירות של MHZ 1 , או MHZ 3. גל מכני זה חודר לרקמות רק אם משתמשים בחומר מתווך (בין המכשיר לגוף המטופל) כמו מים או ג’ל. הגל העל קולי גורם לזעזוע של מולקולות הרקמה ובכך גורם להעלאה קלה של החום הפנימי ולשיפור חדירות הממברנות. תגובות אלו עוזרות בריפוי דלקות מקומיות, שהתפתחו כתוצאה מנזקים מיקרוסקופיים לרקמה. טיפול בקור השפעת הטיפול בקור מותנית בעוצמת הקור ובמשך הטיפול בו. קור הפועל על הגוף פחות מ 15 דקות גורם לכיווץ כלי דם, אולם קור הפועל על הגוף יותר מ 15 דקות גורם להרחבתם. הטיפול בקור מושג תוך שימוש באמצעים הבאים: קוביות קרח, מי קרח, מגבות טבולות במי קרח, תרסיס קירור (אטיל כלוריד), רטיות קרות (cold packs), אבני בזלת קרות. הקור מסייע בהפחתת כאב ובהורדת נפיחות, אולם מגביר את הנוקשות המפרקית. גירויים חשמליים שיטת הטיפול באמצעות העברת זרם חשמלי בגוף, משמשת להשגת תגובות פיסיולוגיות, כגון, הפעלת שרירים, העלאת חום הגוף, שינויים ביוכימיים ברקמות והפחתת כאבים.

מבין המכשירים שבהם משתמשים בטיפולי פיזיותרפיה יש לציין את הבאים:

  1. T.E.N.S, TRANS-CUTANEOUS ELECTRICAL NERVE STIMULATION – מכשיר קטן ונייד המופעל באמצעות סוללות. המכשיר מייצר זרם חד או דו כיווני, והוא משמש להפחתת כאבים ולגירויי שרירים. עוצמת הזרם המרבית שהמכשיר מייצר היא 100-50 מיליאמפר, ומשך הגירוי הוא מ 40 עד 400 מיקרו-שניות. את תדירות הגירויים ניתן לכוון בטווח שבין 4 ל 400 גירויים בשנייה.
  2. HIGE VOLTAGE – מכשיר המייצר זרם חד כיווני, עד עוצמה מרבית של 2000 מיקרו-אמפר, ומשך פולס של עד 70 מיקרו-שניות. תדירות הגירויים ניתנת לכיוון של 5 עד 200 גירויים בשנייה. שני המכשירים משמשים להפחתת כאבים ולגירוי שרירים על ידי כיווצם. מכשירי ה-HIGE VOLTAGE מסייעים גם בהורדת נפיחות. לייזר- לייזר הוא מכשיר המשדר גל מונו כרומטי (חד צבע) מרוכז. למפעיל ישנה האפשרות לכוון את עוצמת הגל ואת התדירות כמובן. גל זה מסייע להפחתת כאב ולזירוז תהליכי ריפוי.
דילוג לתוכן