תפריט
לא נמצאו מוצרים בסל.

נקעים והטיפול בהם

השאירו פרטים ואחזור אליכם בבהקדם

מהם נקעים? – הסבר מאת הילה רפאלי: נקעים הינם רצועות פגועות. טווח הפציעות נע מחבלה במספר סיבים בודדים ועד קריעה מלאה.
כיצד ניתן לזהות אותם?
בשלב האקוטי, ישנם כאב, אדמומיות, חום מקומי, נפיחות וירידה בתפקוד המפרק.
בשלב הסב אקוטי סימפטומים אלו נוטים להיות פחות קיצוניים.
מתיחה פסיבית של הרצועה הפגועה הינה כואבת, הכאב בזמן המתיחה יורגש כל עוד הדלקת קיימת ויעבור רק כשהדלקת תשכך.
האם ניתן לבצע עיסוי?
עיסוי מומלץ בשלב הסב-אקוטי של הנקע. עיסוי יכול להשפיע על ההתפתחות התקינה של הריקמה הצלקתית ולהפחית את הנפיחות והנזק כתוצאה מאי ספיקת הדם הבצקתית.
סימנים וסימפטומים:
השלב האקוטי
נקע אקוטי מאופיין בסימנים הרגילים של דלקת: כאב, חום, אדמומיות ונפיחות, ובנוסף לכך ישנה ירידה בתפקוד האיבר משום שהנפיחות המהירה ‘מקבעת’ את המפרק הלא יציב והופכת את התנועה והתזוזה לכואבת עד מאוד.
רצועות מודלקות כואבות במיוחד במהלך מתיחה פאסיבית של אותו מפרק או איזור.
נקעים עלולים להתרחש כמעט בכל מפרק סינוביאלי, אולם הרצועה הטאלו-פיבולארית הקדמית של הקרסול הינה הרצועה הנפוצה ביותר בגוף בה מופיעים נקעים.
השלב הסב-אקוטי
בשלב הסב אקוטי יתכן וסימני הדלקת עדיין יהיו נוכחים, אולם המפרק יתחיל לחזור לתפקוד חלקי. התהליכים הפיזיולוגיים מופנים כעת אל עבר ‘ פינוי הריסות’ ובנייתם מחדש של סיבים קרועים. הזמן שעובר בין השלב האקוטי לסב-אקוטי משתנה בהתאם לחומרת הפגיעה, אולם חוק העשרים וארבע עד ארבעים שמונה שעות בדרך כלל תקף. אולם חלק מהפציעות מתנדנדות הלוך ושוב בין השלב האקוטי לסב-אקוטי, בעיקר כתגובה לסוג פעילות מסוימת או עיסוי.
טיפול
בעבר הטיפול שניתן לנקעים כלל קומפרסים חמים והומלץ לא להניע לחלוטין את האזור הפגוע. אולם שיטות אלו באופן ברור נמצאות כלא מועילות, וזאת משום שחום הגביר את היווצרות הבצקת וצבירתה של הרקמה הצלקתית, זאת בעוד שמחסור טוטלי בתנועתיות גרמה לכך שסיבים חדשים לא יוכלו להשתלב באזור.
כיום הטיפול המקובל הינו שילוב של מנוחה, קרח, קומפרסיה והרמה, בדגש על הנעת המפרק בהקדם האפשרי.
טווח התנועה יוגדר לפי הסיבולת לכאב.
היתרונות הפוטנציאליים הינם ברורים: קרח מונע מהבצקת להתפשט ומגביל נזק ריקמתי נוסף שעלול להיווצר כתוצאה מאי ספיקת הדם, וכדומה לגבי הקומפרסיה/לחץ. הרמה מעודדת זרימה לימפתית הרחק מאותו איזור פגוע.
עיסוי
עיסוי מומלץ מאוד לנקעים. העיסוי יכול להפחית הדבקיות של רקמות ולהשפיע על כיוונם של סיבי קולגן חדשים. העיסוי מפנה בצקות ורעלים שעלולים לגרום לכיווץ משני של השרירים בסביבה הפגועה.
עיסוי גם עוזר במקרה של נוקשות הנגרמת כתוצאה מהירידה בתפקוד המפרק.

להתייעצות התקשרו: 1-700-052-053

דילוג לתוכן