במאמר זה נדון בסוגי פגיעות נפוצים ודרכי הטיפול בהם:
נקעים
ישנן שלוש דרגות של חומרה לנקע:
1. נזק קטן לרקמות התומכות המתבטא גם ברמת כאב נמוכה. אין נפיחות משמעותית. ההמלצה היא להמשיך בפעילות הרגילה ולהימנע מצליעה.
2. נפיחות בולטת, כאבים עזים וקושי בתפקוד. נקע מסוג זה מחייב טיפול רפואי. יש לוודא כי המפרק הפגוע יהיה מוגן באמצעות חבישה, ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת במשך שבוע עד שלושה שבועות.
3. נזק רקמתי רב ולמעשה קרע שלם של רצועה אחת לפחות, המלווה בחוסר יציבות מפרקית. הטיפול לרב הוא ניתוח שבו נתפרות הרקמות שניזוקו. במקרים מסוימים אין מנתחים, ומסתפקים בקיבוע המפרק הפגוע לשישה שבועות.
הטיפול הראשוני בכל דרגות הנקעים הוא זהה: קירור של מקום הפגיעה, חבישה הדוקה אך לא הדוקה מדי וחונקת, הימנעות מתנועה ובדיקה בהקדם האפשרי ע"י מומחה.

קרעים בשרירים
את הנזקים/קרעים בסיבי השריר ניתן לחלק לשלוש דרגות:
1. נזק מיקרוסקופי בסיבי השריר הקרוי בפי העם "מתיחת שריר", מתבטא בתחושות מתיחה של הרקמה ובכאב מפושט בשריר. נזק זה אינו מחייב טיפול כלשהו ומאפשר להמשיך בפעילות קלה ומבוקרת עד להחלמה מלאה.
2. נזק מאסיבי לסיבי השריר המתבטא בתחושות של כאבים עזים וחדים. ניתן לזהות על פי הכאב את המיקום המדויק של הקרע. נזק זה מצריך מנוחה, קירור, הימנעות מתנועות וחבישה.
3. קרע שלם. מתרחש לעיתים רחוקות וכתוצאה מביצוע תנועה לקויה או תאונה. קרע מוחלט מחייב אבחנה מדויקת. לשריר יכולת החלמה טובה והקרע מתאחה לרב מעצמו באמצעות רקמת חיבור – צלקת. לאחר ההחלמה הנמשכת בין שישה לשמונה שבועות, ניתן לחזור לפעילות גופנית סדירה.
ניתן להקטין את סכנת הקריעה בשרירים בכמה דרכים:
חיזוק מערכת השרירים הינה הערובה היחידה ליכולת לעמוד בפני עומסים. לשרירים חזקים ומאומנים ישנם מאגרי חירום כנגד המאמצים שבפניהם הם עומדים ולכן הם פחות ניזוקים משרירים חלשים. כמו כן שרירים חזקים משפרים משמעותית את יכולת התנועה וטווחי התנועה ומגבירים את עוצמתה. חוזקם של השרירים אף עוזר בהתחזקות העצמות ובשמירה על תקינות המפרקים ע"י בלימת זעזועים והפחתת העומס ממערכת השלד.

הגנה מפני חבלות חיצוניות.
הימנעות ממאמץ בלתי מבוקר והרמת משא כבד.
שימוש בטכניקות הרמה נכונות.
ביצוע מאמצים בתכנון ובהדרגתיות – מהקל אל הכבד.
חיזוק והגמשת מערכת השרירים.

להתייעצות התקשרו: 1-700-052-053

צור קשר

השם שלך (חובה)

האימייל שלך: (חובה)

ישוב: (חובה)

טלפון: (חובה)

ההודעה שלך